Köztársaságok végnapjai
Pap Krisztián, 2016. június 9., csütörtök 22:06
Magyarországon a XX. században háromszor kiáltották ki, illetve vezettĂ©k be a köztársasági államformát annak a nagy politikai eszmeáramlatnak a rĂ©szekĂ©nt, amit demokráciának nevezĂĽnk. Itthon Károlyi Mihály állt a mozgalom Ă©lĂ©re, miután 1918. oktĂłber 31-Ă©n egy kĂĽlönĂtmĂ©ny agyonlĹ‘tte potenciális vetĂ©lytársát, Tisza Istvánt. Tisza halála idejĂ©n Károlyi mint „köztársasági igazgatĂł Ăşr” – ahogy egy vonat oldalán olvasni lehetett – kikiáltotta az Ăşj államformát. RĂ©szben jogtalanul, hiszen erre nem kapott parlamenti felhatalmazást, rĂ©szben Ă©rthetĹ‘ mĂłdon, miután az államban egy pillanatnyi exlex állapot alakult ki. Habsburg Károly magyar király erĂ©lytelensĂ©gĂ©vel hozzájárult az esemĂ©nyek ilyen szintű elfajulásához. Ugyanakkor az is igaz, hogy a köztársaságpártiak idĹ‘ben elĹ‘kĂ©szĂtettĂ©k Károlyi Ăştját a hatalomba, amikor tudatosan lefegyvereztĂ©k Ă©s felbomlasztották a hadsereget, majd elszigeteltek minden felelĹ‘s közĂ©leti tĂ©nyezĹ‘t. Az I. világháborĂş vĂ©gĂ©n nagy, tĂşlságosan is nagy várakozások Ă©ltek a magyar társadalomban, amit az Ă©veken át hĂşzĂłdĂł háborĂş szenvedĂ©sei fokoztak a vĂ©gletekig. SzĂ©lesebb nĂ©ptömeg remĂ©lte, hogy Károlyi Ă©s az általa felkarolt köztársasági eszme Ăşj, szociálisan Ă©rzĂ©kenyebb állapotokat fog teremteni. Károlyi azonban mindent elrontott. ElĹ‘ször is „mentora”, Jászi Oszkár hatására elhitte, hogy a Kárpát-medencĂ©ben lehetsĂ©ges egy „keleti Svájc” megvalĂłsĂtása, ezĂ©rt kapásbĂłl elvetette Magyarország törtĂ©nelmi jog- Ă©s hagyományrendszerĂ©t. A „vörös grĂłf” gondatlanul bánt a magyar terĂĽletekkel, amelyeket a cseh, román Ă©s szerb seregek igyekezetek megszerezni, miközben maradĂ©ktalanul vĂ©grehajtotta az antant utasĂtásait – mĂ©g akkor is, amikor már Ĺ‘ is látta, hogy azok a saját hatalmát ássák alá.
Nem nehĂ©z párhuzamot vonni a köztársaságot akkoriban Ă©s manapság vehemensen vĂ©delmezĹ‘ politikai erĹ‘k között. A köztársasági államforma kapcsán megfigyelhetĹ‘ egy beteges önfeladási, önfelszámolási hajlam, amikor is egy magasabbnak gondolt eszme Ă©rdekĂ©ben annak hĂvei önkĂ©nt lemondnak saját országuk, nĂ©pĂĽk vĂ©delmĂ©rĹ‘l. Azt is látnunk kell, hogy a demokrácia negatĂv, önfelszámolĂł hatása alĂłl a köztársaság alternatĂváját jelentĹ‘, átliberalizálĂłdott eurĂłpai királyságok sem tudták kivonni magukat. Károlyi közel öt hĂłnapnyi országlás után megbukott, Ă©s dicstelen politikai kalandorságát mĂ©g azzal is tetĂ©zte, hogy a hatalmat nem adta vissza a parlamentnek, hanem egyszerűen átjátszotta a Kun BĂ©la-fĂ©le kommunistáknak, majd vette a bĹ‘röndjĂ©t, Ă©s Nyugatra távozott. A hatalomátjátszás akkora baklövĂ©snek bizonyult, hogy onnantĂłl kezdve, 1919 márciusátĂłl az antant már szĂłba se akart állni a magyar állam kĂ©pviselĹ‘ivel. A (nĂ©p)köztársaságbĂłl „tanácsköztársaság” lett, ami jĂłl mutatja ezen államforma nagyfokĂş hajlĂ©konyságát.
A II. világháborĂş Ă©s az Ăşjabb katasztrofális összeomlás után Ăşjabb remĂ©nykedĂ©s vette kezdetĂ©t a magyar társadalomban, hogy a szovjetek idĹ‘vel kivonulnak az országbĂłl, Ă©s egy szabadabb, semmikĂ©ppen nem diktatĂłrikus államforma jöhet lĂ©tre. Erre alapot adott, hogy az 1945. november 4-i választásokon a FĂĽggetlen Kisgazdapárt 57 százalĂ©kos többsĂ©get szerzett. A kommunistáknak megalázĂłan kevĂ©s, 17 százalĂ©knyi szavazattal kellett beĂ©rniĂĽk, de Rákosi Mátyás is helyet kapott az Ăşj kormányban, Ă©s Ăgy jött lĂ©tre a XX. század második magyar köztársasága. 1945-öt követĹ‘en a Vörös Hadsereg árnyĂ©kában már az elsĹ‘ pillanattĂłl kezdetĂ©t vette a törvĂ©nytelensĂ©gek sora, mint a Ludovikán vĂ©gzett katonatisztek, a papság vagy az 1945 elĹ‘tti politikai kĂ©pviselĹ‘k elleni bĂrĂłsági perek esetĂ©ben, amikor koncepciĂłs ĂtĂ©letekkel egy sor Ă©lvonalbeli politikust bebörtönöztek vagy kivĂ©geztek. Az elsĹ‘ nagy kirakatpert a Magyar KözössĂ©g elleni jelentette, amelynek során 222 fĹ‘t tartoztattak le azzal a cĂ©llal, hogy a kisgazdapártot lejárassák. Ez a bĂĽntetĹ‘per 1947 februárjában indult, s mint Kubinyi Ferenc megjegyezte: „a demokrácia a Duna–Tisza táján gyakorlatilag 1947-ben szűnt meg.” A parlamentáris demokráciának a kegyelemdöfĂ©st 1949. április 12-Ă©n a nemzetgyűlĂ©s feloszlatásával adták meg RákosiĂ©k (Tildy Zoltán, a kisgazdapárti köztársasági elnök asszisztálásával). A szokásos menetrend szerint zajlott minden: elĹ‘bb lĂ©trejött a demokratikus magyar köztársaság, amelyet fölváltott a „nĂ©pi demokrácia”, pontosabban: a proletárdiktatĂşra. A szociálisan Ă©rzĂ©keny állam helyett kialakult a törvĂ©nytelen szocializmus, amely Rákosi Mátyás Ă©s társai fĂ©ktelen diktatĂşrájába torkollt.
Az 1989-es fordulat Ă©s az Ăşjabb, immár harmadik magyar köztársaság kikiáltása sok mindenben kĂĽlönbözik ugyan az elĹ‘zĹ‘ektĹ‘l, leginkább talán mĂ©gis az 1918-ashoz hasonlĂthatĂł. 1918-ban ugyan mĂ©g volt öntudatos Ă©rtelmisĂ©g a nemzeti arisztokrácia mellett, de vĂ©gĂĽl a katonatisztek szegedi kormánya vette át az irányĂtást. Az 1990-ben kormányra kerĂĽlt MDF tagjai kiválĂł intelligenciájĂş emberek voltak, de azokban a zavaros idĹ‘kben kĂ©ptelenek voltak megfelelni minden kihĂvásnak. TĂşl sok naivitás Ă©s erĹ‘tlensĂ©g jellemezte az MDF-et, akik pedig átlátták, hogy mit kellene tenni, azok háttĂ©rbe szorultak. Igaz, hogy már kĂ©t köztársaság ment tönkre korábban, de a nemzet többsĂ©ge jobb hĂján elfogadta, hogy egy Ăşjabb köztársaságot kiáltanak ki a fejĂĽk felett.
Nem állĂtjuk, hogy a királyságot 1990-ben Ă©rdemes lett volna visszaállĂtani, mert ehhez tĂ©nylegesen hiányzott a közakarat, de a magyar politikai elitnek jobban kellett volna törekednie arra, hogy Magyarország törtĂ©neti jogfolytonosságát helyreállĂtsa, amely lĂ©nyegĂ©ben 1944. oktĂłber 15-Ă©n szakadt meg. Mert mikĂ©nt lehetsĂ©ges az, hogy a köztársasági államforma ennyire sebezhetĹ‘? Az mindenkĂ©ppen komoly problĂ©ma, hogy a parlament fölött nincs mĂ©g egy olyan hatalmi szerv vagy inkább eszmeisĂ©g, mint mondjuk a király, illetve a királyság intĂ©zmĂ©nye. Egy olyan ellenĹ‘rzĹ‘ szerv, amely hatásosan blokkolhatja a kormánypárt esetleg tĂ©ves döntĂ©seit. Az AlkotmánybĂrĂłság Ă©s a köztársasági elnök szerepe fontos ugyan, de azok „esemĂ©nykövető” szerepĂĽk miatt mĂ©gis „mellĂ©kesnek” tűnnek föl. Egy király is hozhatott tĂ©ves döntĂ©seket, ahogy az IV. Károly esetĂ©ben is megtörtĂ©nt, akár szembe is mehetett a magyar alkotmánnyal, de annak mindenkor sĂşlyos következmĂ©nyei lettek. A királyi Magyarországon Károlyi nem tehette volna meg, hogy az ország terĂĽleteit önkĂ©nyesen föladja, ráadásul kĂĽlsĹ‘ nyomásra. Ezt maga az államjog Ă©s a közbĂĽlsĹ‘ szervek (pĂ©ldául a vármegyĂ©k) akadályozták volna meg.
Ha vĂ©gigtekintĂĽnk az elmĂşlt 26 Ă©v magyar demokratikus közĂ©letĂ©n, abban kevĂ©s köszönet van. Sok minden törtĂ©nt, sok jĂł kezdemĂ©nyezĂ©s Ă©s Ă©pĂtkezĂ©s zajlott, de sok szerencsĂ©tlen döntĂ©s is szĂĽletett. Ellentmondásos folyamatok zajlanak mind a mai napig, Ă©s igen, forr a magyar világ, mintha mĂ©g mindig nem találná igazán a helyĂ©t a köztársasági lĂ©tben, amelyet amĂşgy is folyton javĂtgatni kell – alkotmánymĂłdosĂtásokkal. A politika továbbra is tĂşlzottan jelen van a mindennapi Ă©letben, ami a demokratikus rendszer következmĂ©nye. Valami olyanfajta nyugalom hiányzik ebbĹ‘l az országbĂłl – egy általánosabb jĂłlĂ©tet leszámĂtva –, amelyet csak egy stabilabb államforma keretei adhatnak meg. FĂĽggetlenĂĽl attĂłl, hogyan ĂtĂ©ljĂĽk meg ma Horthy kormányzĂłságát, az 1920–1944 közti idĹ‘ben feleannyi politikai botrány nem volt, mint manapság, pedig a kormányok ott is változtak. Az eltĂ©rĹ‘ társadalmi mentalitást, szemlĂ©letet figyelembe vĂ©ve is fölmerĂĽl a kĂ©rdĂ©s: hogy lehetsĂ©ges ez? Ăšgy látszik, a királyság mint jogi intĂ©zmĂ©ny egy olyan biztos támaszt, alapot ad egy államnak, amely mĂ©g a viharos idĹ‘kben is állandĂłságot jelent. SzĂ©lcsendes idĹ‘kben pedig a politikai Ă©let sokkal inkább a kormány–parlament–király háromszögre korlátozĂłdik, mintsem a közvĂ©lemĂ©nyre.
hirdetés
Önmagában már ez a tény is a köztársaság gyengeségét mutatja a királysághoz képest, amely ennek fényében a történelem legstabilabb és legkiegyensúlyozottabb uralmi formájaként tűnik föl. Egy olyan magasabb szintű állameszmeként, amelyhez szélesebb társadalmi rétegek is hűségesek tudtak lenni.
A szerző könyvtáros
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 06. 09.
Â